Innan man kan börja förmedla objekt i Mspecs behöver en del inställningar utföras.


Klicka på "Avataren" uppe i högra hörnet när du har loggat in i systemet:



Börja med företagsinställningar.




Öppna fliken "Företagsinställningar" för att kontrollera och komplettera uppgifter i företagsinställningarna: 



  1. Bocka i om ni vill att användare med behörigheten "kontorsadministratör" ska kunna administrera i företagsinställningarna.

  2. Kontrollera och fyll i kompletterande företagsuppgifter.

  3. Fyll i telefonnummer och besöksadress till ert företag.

  4. Fyll i faktureringsuppgifter till er, viktigt att lägga till "fakturamottagarens e-post" till den som ska få fakturan från oss (vi skickar ut fakturan via e-post varje månad).

  5. Fyll i faktureringsuppgifter som ni vill få in i era fakturor som skapas i Mspecs.

  6. I fältet "Fakturanummer" kan ni lägga in en egen löpnummerserie och när det skapas en faktura i Mspecs så hämtas nästa nummer i den serien. Om ni skriver 1003 så blir nästa faktura 1004 eller om ni skriver 2016-6 så blir nästa faktura 2016-7.
    Detta gäller även "Kvittonummer", om ni skriver in 2017-6 kommer nästa kvittonummer som hämtas att vara 2017-7.

  7. Fältet "Eget nummer / Arkiv ID" kan ni använda om ni vill ha en arkivnummerserie för arkivering på kontoret. Fältet fungerar precis som "fakturanummer" (se punkt 6 ovan).
    I fältet "SMS avsändare" kan ni bestämma vad det ska stå hos mottagaren när ni skickar SMS ifrån systemets nummer.

  8. Ladda upp er företagslogga genom att klicka på "Ladda upp bild", vill du redigera kan du enkelt ta bort och ladda upp en ny.
    För att ladda upp en bild behöver det vara i format JPEG eller PNG.

  9. Om ni alltid säljer t.ex. till högstbjudande, eller med exempelvis accepterat pris, så kan ni välja villket typ av pris som blir er standard i fältet "Typ av pris". Det går givetvis att ändra inne i respektive objektet om det inte är säkert att det gäller alla förmedlingar.

  10. Här har du möjlighet att välja ett lösenordsintervall, hur ofta ska ni behöva byta lösenord för att logga in.

  11. Klicka på "Visa avancerade inställningar" för att bl.a. ställa in länkar till hemsidekoppling. Om ni ska använda Mspecshemsidan fullt ut eller som "Iframe" behöver ingen länk bytas ut.


  12. Klicka på "Göm avancerade inställningar" för att minimera fliken.

  13. OBS: De här inställningarna gäller endast för kedjekunder. Om ni har en egen Office365 Azure moln server och vill använda den kan ni lägga in de uppgifterna i fälten KlientID, Office365 kod och Office365 slutpunkt.

  14. Support URL - Om ni önskar att länka till annan supportsida än Mspecs förvalda supportsida (http://support.mspecs.se/), kan ni skriva in annan URL i fältet.
    Support formulär - Om ni önskar att länka till annat supportformulär än Mspecs förvalda formulär, kan ni skriva in en annan URL i fältet.
    Supportsida och supportformuläret hittar ni uppe i högra hörnet i Mspecs:


  15. Om ni har kopplat en egen hemsida till Mspecs är det viktigt att ni lägger till en teknisk kontakt för att få löpande information när vi utför databasuppdateringar, då det kan påverka er hemsida (lägg in kontaktuppgifter till hemsideansvarig eller t.ex. er webbyrå).

  16. Skriv in den E-postadress som ska ta emot intresseanmälningar på objekt som lämnats på hemsidan. (Detta gäller för Mspecs standardhemsida).


  17. För att kopplingar och överföringar av objekt ska fungera med er egna hemsida behöver ni lägga in länkar (använder ni Mspecs hemsidestandard helt eller via Iframe ska ingen länk bytas ut). Nedan kommer en förklaring av vad som ska fyllas i:
    Grund URL till hemsidan - Länk till hemsida t.ex http://www.foretaget.se
    URL för att uppdatera uppdrag på hemsidan - Den URL som Mspecs triggar vid publicering, uppdatering och avpublicering.
    URL för att visa objekt på hemsidan - Den dynamiska URL som Mspecs skickar till marknadsplatser för att från dessa kunna länka vidare till mäklarens hemsida.
    URL för att uppdatera bud på hemsidan - Den URL som Mspecs pushar nya bud till.


  18. URL till extern objektsbeskrivning - Istället för att komma till Mspecs standard objektsbeskrivning kan man här lägga in en URL för att länkas till ett externt verktyg för hantering av objektsbeskrivningar.
    URL till extern fönsterskylt - Istället för att komma till Mspecs standard fönsterskylt kan man här lägga in en URL för att länkas till ett externt verktyg för hantering av fönsterskyltar.



Dokumentinställningar



Under fliken "Dokumentinställningar" lägger du in:

  1. Din logga som kommer att finnas på alla dokument i systemet, klicka på "Ladda upp bild" för att infoga din företagslogga.
    För att ladda upp en bild behöver det vara i format JPEG eller PNG.

  2. Vilken färg du önskar ha på dokumentens rubrik. Klicka i fälten "Tryckfärg i HEX" och "Dokument överskriftsfärg i HEX" för att få fram en färgkarta. Resultatet ser du vid "förhandsgranskning färger".

  3. Sidfoten som skrivs in i dokumentinställningar hamnar längst ner på alla dokument och blanketter etc.

  4. Det som du väljer i fältet "Visa i sidfot" kommer att skrivas med i sidfoten på dokument.

  5. Om du vill att brev, kvitton och fakturor ska anpassas efter fönsterkuvert med höger eller vänsterfönster som standard.

  6. Den ort som ni oftast signerar dokument i. Orten kommer du upp automatiskt som alternativ för signaturer (Ort&datum) vid utskrift av dokument.

  7. Bolagets säte visas i sidfoten på fakturor ni skapar. 



Mspecs fakturainfo


Under denna flik fyller du i era faktureringsuppgifter. Viktigt att lägga till "fakturamottagarens e-post" till den som ska få fakturan från oss (vi skickar ut fakturan via e-post varje månad).

Här har du även en översikt över tidigare fakturor och fakturaspecifikationer.





Hemsideinställningar

Har du Mspecs standardhemsida så kan du göra en del inställningar. Klicka här för att läsa mer. 


Om du har skapat en egen hemsida med hjälp av t.ex. en webbyrå behöver du normalt sätt inte göra några ändringar här. 



Externa tjänster 


Här lägger du in inloggningsuppgifter till de olika marknadsplatserna, läs mer om det i manualen.


Du kommer behöva kontakta respektive marknadsplats för att skapa ett konto. 

Första gången du ska göra en överföring till Hemnet behöver du i samband som att du gör din första överföring kontakta Hemnet. Detta innebär att du behöver göra din första överföring under de tider som Hemnets kundtjänst har öppet. Efter att du har gjort din första överföring ringer du till Hemnet och berättar att du nu använder ”Mspecs” som mäklarsystem. Hemnet gör de nödvändiga korrigeringarna som behövs för att första överföringen ska lyckas. 


Under fliken Blocket fyller du i ditt BlocketID. Om du ej kan ditt BlocketID, maila support.bostad@blocket.se så hjälper de dig. Utan Blocket ID fungerar ej överföringen.

Om du nyligen bytt från ett annat mäklarsystem kan det vara så att ditt BlocketID fortfarande är kopplat mot ditt gamla system.

För att kontrollera att ditt konto hos Blocket är kopplat mot Mspecs behöver du maila ditt BlocketID samt informera att du numera använder dig av Mspecs Mäklarsystem.


Det är viktigt att fylla i all information under fliken externa tjänster på de marknadsplatser du vill använda dig av.



Mäklarjournal



Här har du som licensansvarig möjlighet att lägga till "egna" journalposter som visas för alla användare på er licensens. 

Klicka på "Ny" och fyll i fälten och sedan lägg till.



Egna fält

Under fliken egna fält kan du lägga till fält som kommer att finnas i varje objekt du skapar. Du använder dessa fält endast för att du som mäklare ska komma ihåg vissa saker. Det är alltså ingen information som kommer att följa med ut i objektsbeskrivning eller annonsering. Om du har en egen webbyrå som tar hand om er hemsida så kan dom oftast plocka upp egna fält om det önskas.



Matchningsfält

Här lägger du till de matchningsalternativ som gör att du kan matcha en kontakt med ett objekt. 

Hur matchningen fungerar finner du här: Klicka här.



Bolagets filer

Här kan du lägga till filer som användarna på er licens enkelt kan lägga till på sina objekt.



Sidoverksamhet

Under denna flik kan ni lägga till om ni har någon sidoverksamhet.



Dölj leverantör

Här listas alla de leverantörer som är kopplade till Mspecs. 

Är det så att du vill dölja någon som inte ska visas för användarna kan du göra det här genom att klicka på "Dölj" på den aktuella leverantören.




Områdesbeskrivning

Här har du möjlighet att lägga till områdesbeskrivningar tillsammans med en bild som man kan söka upp på objekten. 

Om man säljer mycket i samma område kan man på detta vis ha en standardtext som man kan lägga till på sina objekt. 




Kommersiella inställningar

Möjlighet att lägga till underkategorier på licensnivå som finns valbara under hyresgästlistan på objekten.






Kontorsinställningar

Har du fler än ett kontor så ska du lägga in dom under kontorsinställningar. Kontorsinställningar finner du genom att klicka på ditt namn uppe i högra hörnet och sedan välja

"Kontorsinställningar" i menyn som dyker upp.



För att lägga till ett nytt kontor klicka på "lägg till" och fyll i uppgifterna. Det kan vara bra att lägga till "Huvudkontoret" först.

För att läsa mer om kontorsinställningarna, klicka här.



Lägga in användare

När du ska lägga in en ny användare klickar du på ditt namn uppe till höger och sedan ”Hantera användare”.


Klicka på knappen "lägg till ny användare".



Välj roll på den nya användaren (Användare = Mäklare), fyll sedan i ett lämpligt användarnamn. Det är användarnamnet man använder när man loggar in i Mspecs tillsammans med lösenordet.



Bolagsadministratör kommer åt allt i systemet t.ex. inställningar.

Mäklare kommer åt allt utom inställningar.


Om företaget har fler kontor så kan du också ange på vilket kontor användaren jobbar.

Om en medarbetare ska komma åt kontorsinställningarna behöver de också ha rollen "Kontorsadmin".